Behandlingen

Hormonbehandling og infektionsrisiko

Evt. Hormonbehandling

Kvinder, der har en helt regelmæssig menstruationscyklus, har normalt ikke gavn af at blive hormonstimuleret. I nogle tilfælde modnes flere æg ved hormonstimulation, så risikoen for tvillinger bliver større. Graviditet med flere fostre medfører altid en risiko for mor og børn under graviditeten og fødslen. Derfor anbefaler vi i udgangspunktet ikke hormonstimulation.

Der kan dog være tilfælde, hvor hormonstimulering ikke kan undgås f.eks. ved PCOS eller andre hormonelle ubalancer. Hvis du af en eller anden grund skal hormonstimuleres, skal du aftale med den læge, der ordinerer hormonbehandlingen, at du skal scannes inden inseminationen. Har du modnet flere end 3 follikler, kan du ikke blive insemineret, og du må vente til næste cyklus, da det ellers er for risikabelt både for dig og fostrene. Scanningen foretages som regel på 10. – 12. dag i din cyklus.

Hvis vi ved scanningen inden behandlingen ser 2 eller 3 follikler, vil vi altid meddele dette, da du i så fald skal godkende risikoen for flerfoldsgraviditet. Som udgangspunkt er der ingen øget risiko for flerfoldsgraviditet ved en inseminationsbehandling.

Infektionsrisiko

Efter inseminationsbehandlingen er der en lille infektionsrisiko, som ligger mellem 0,01 og 0,2%. Pga. denne risiko anbefaler vi, at du 4-5 dage efter behandlingen undgår svømmehal og badekar. Det er intet problem at tage et almindeligt brusebad. Desuden skal du de første dage efter behandlingen undgå at gå i sauna, da den høje temperatur kan slå sædcellerne ihjel.